quarta-feira, 1 de maio de 2019

nº 233 Antón Fraguas e Castelao.



«Non foi esquencido Castelao na nosa terra de Cotobade; a súa vida, o seu arte e a súa preocupación pola grandeza de Galiza xunguidos na delicadeza do esprito que transcendía ó seu redor queda eiquí como unha luz, como unha estrela nordesía alcendida no máis outo valo pra alumear os vellos camiños do val e da montaña.» Fraguas Fraguas, Antonio Boletín Real Academia Galega nº 357 1975 pp.54-59. 

Em 1926, Castelao passa o verão em Paços, Carvalhedo, concelho de Cotobade, por mor dos conselhos do doutor para melhorar a saúde do seu filho Alfonso Luís (Estrada, 01/II/1914; Ponte Vedra, 03/I/1928). Os ares de Cotobade apenas alargaram a vida do raparigo, mas sim foram frutíferos no que faz a respeito da produção artística do mestre rianxeiro. Os cruzeiros, incluídos nas Cruzes de Pedra da Galiza; o Carvalho do Quinteiro, que hoje tem cem anos mais e continua rejo e são; a dedicatória a Florentina no livro segundo de Cousas, uma moça que morreu de amor... Nesses dias estivais Castelao ia e vinha, como lhe relata a Díaz Baliño, à capital da província para ocupar-se do seu trabalho em Fazenda: «Querido Camilo: Eu estou en Carballedo (capital de Cotobade) e teño que vir á oficiña e logo marchar alá n'unha camioneta Ford máis ruín que os vellos coches de cabalos.» Rodríguez Castelao, Alfonso Daniel, Obra V. 6 Epistolario. Xerais, 2000. p.102

A passada fim de semana, na companha dos meus caros amigos Ramom Pinheiro e Xavier Grova, teve a oportunidade de comprovar como a memória dos dias em que Castelao morou em Cotobade continua viva na vizinhança de Loureiro. Foram, com certeza, os próprios vizinhos e vizinhas os que nos contaram como o pai de Antón Fraguas, Manuel Fraguas Rodríguez, convidou a Castelao a visitar a sua paróquia, cortesia ao antigo professor do seu filho no Instituto pontevedrino. Sentiam-se orgulhosos de que o prócer rianxeiro os visitassem e os imortalizassem coletivamente na sua obra nada menos que a través dos seus elementos mais simbólicos como o Carvalho do Quinteiro.

Lembrei, nestes dias de trabalho em torno a figura de Antón Fraguas, duma velha gravação em VHS conservada no Fondo Local de Música do Concello de Rianxo. Nela vê-se a retransmissão que a TVE-G fiz da chegada dos restos de Castelao a Galiza em 28 de junho de 1984, dia em que se cumpriam 48 anos do plebiscito do Estatuto de Autonomia. Daquela retransmissão apenas nos lembramos das imagens da carga policial, mas houve outros momentos dum valor histórico incalculável. Um desses momentos é o vídeo que agora vos presento. 

A cena que amostra a retransmissão é a seguinte: O avião que traz os restos de Castelao desde Buenos Aires sofre em Madrid uma ameaça de bomba. Devido a que o aparato está detido na capital do Estado, a TVE-G tem que improvisar sobre a marcha para cobrir esse tempo de mais. A pé de pista, no aeroporto de Lavacolha, um reporteiro –José Martínez Couselo– faz uma série de perguntas muito inteligentes a Antón Fraguas, Ramón Martínez López e a Xaquín Lorenzo, os quais, com as suas diferentes experiências vitais e ponlas do ideário galeguista dão uma lição magistral de história da Galiza contemporânea.

Sobre o que dizem, obviamente, eu tenho as minhas próprias opiniões. Poderia divagar a redor de episódios que me parecem imprescindíveis de contar, como o sequestro do Estatuto de Autonomia por elementos do governo republicano, tão bem contado em primeira pessoa por Emilio González López, mas prefiro que escuteis aos mestres. Por certo, onde fica já esse galego, o que falam os velhos galeguistas e que faz ruborizar aos políticos de hoje. Quanto fomos perdendo pelo caminho!

Nota: Lamento o deficiente som e imagem, mas acho que dá para perceber. 

Ver no canal: youtube



Sem comentários: